Տատս էլ նման մի բան անում էր. շաբաթը պարտադիր երկու անգամ վազում էր տերտերի մոտ՝ դրախտի ուղեգիր պատվիրելու ու վերադառնալով սկսում. «Երկու հարյուր քառասուն շիշ օղի, մի կով, հինգ հարյուր լավաշ…- սնունդից անցնում էր մյուս ծախսերին,- դագաղ, տերտեր, մեռել…». սեփական հոգեհացի ցուցակն էր կազմում, որպեսզի ստուգի՝ խնայած գումարը կհերիքի՞։ Ապա ճշգրտում. «…Եթե դա հիմա պատահի,- ու կրճատում էր՝ էս, էն, էն…»։ Ես էլ նրան ձեռ էի առնում՝ «Փող չլինելու պատճառով տատը թաղման ծախսերից կրճատել է մեռելը»։
Նա ողջ կյանքում այդ նպատակի համար փող հավաքեց և մեռավ այնքան զառամ հասակում, որ նրա թաղման ծախսը գերազանցում էր հոլիվուդյան ցանկացած ֆիլմի բյուջեն։ Տատիցս ինձ մնացած միակ շքեղ ժառանգությունը ցուցակ կազմելու տաղանդն է։ Թեև՝ ի վերջո ցուցակի գաղափարը տատինս չէր. ցուցակը տիեզերքի միակ հաշվապահական փաստաթուղթն է, որը բարեկրթությունից ելնելով անվանել ենք ճակատագիր, ինչն էլ, ըստ էության, երկնավորի տալիքի ու առնելիքի ցուցակն է։ Ես էլ վերցրի թուղթ ու մատիտը և սկսեցի ցուցակ կազմել։ Դա թաղման ծախսերի ցուցակ չէր, ավելի տխուր էր, որովհետև ես գրում էի ստրկության մի նոր պայմանագիր, փոխում էի տերս. «Էսինչ՝ քսան դոլար, էնինչ՝ հարյուր, էն մեկելին՝ վաթսուն»… Գրեցի՝ ում ինչքան եմ խաբել ու դրեցի աչքի առաջ, որ անգիր անեմ հետագա կյանքի համար, որովհետև վատ հիշողություն ունեմ, կխառնեմ իրար, խայտառակ կլինեմ։
Աստվածաշնչի հետ համաձայն չեմ. սուտ խոսելը էնքան էլ վատ բան չէ, որքան ներկայացվում է, որովհետև եթե ես հարևանուհուս հարցին՝ որտեղի՞ց մատանին, ճիշտն ասեմ՝ դա հավասարազոր է նրա դեմ մահափորձի։ Տեղում կպայթի։ Ես հո չե՞մ կարող ինչ-որ մատանու պատճառով կյանքից զրկել միակ հարևանուհուս։ Իսկ ո՞ւր մնաց քրիստոնեական հումանիզմը։ Բայց եթե անգամ մեղք եմ գործում, ուրեմն ես իմ բաժին դժոխքը տալիս եմ հորաքրոջս, որովհետև նա՛ ինձ դրդեց դրան։
Աչքերը չեն տեսնում։ Փառը եկել, ծածկել է:
– Էս էլ ծերության խերը,- թնկթնկաց,- փող է պետք վիրահատության համար՝ ուղիղ չորս հարյուր դոլար։ Բայց որտեղի՞ց։
– Կուղարկեմ,- խոստացա։
Պառկում եմ քնելու։ Լավ, ասենք վաղը ծերացա ու նույն վիրահատությունը ինձ պետք եղավ, կամ էլ մեկ այլ վիրահատություն… հորաքույրս ինձ նման եղբոր աղջիկ ունի, ե՞ս ով ունեմ։ Իմ աշխատելու, ստեղծելու լավագույն տարիքն է ու կոպեկ չունեմ հետ գցած։ Վերջ, վաղվանից փող կհավաքեմ։ Որպեսզի գլուխ չտրաքացնեմ, ինչպես միշտ կընդօրինակեմ տատիս մեթոդը՝ մի երեք լիտրանոց բանկա կվերցնեմ, բերանը կզմռսեմ, վրան դանակով ճեղք կանեմ ու ձեռքս ընկած հինգ հարյուր դրամանոցները կգցեմ մեջը։ Տարվա վերջում ինչ գումար հավաքվեց, էդ գնի ոսկեղեն կառնեմ։ Երբ էլ պետք եղավ, կվաճառեմ, սրա-նրա ձեռին չեմ նայի։
Իմ որոշած ոսկեղենը առա։ Ինձնից գոհ նայում եմ կարմիր տուփի մեջ պլպլացող մատանուն։ Լավն է, քարը՝ մաքուր, անհրաժեշտության դեպքում հինգ րոպեում կծախեմ, բայց Աստված պետք չբերի։ Հիմա էլ մտածում եմ՝ հիսուն տարեկան կին եմ, մի կարգին շոր չեմ հագել, մի կարգին ոսկեղեն չեմ կրել… որ պիտի չվայելեմ, չօգտագործեմ՝ չունեցածի հաշիվ է, բա էլ ո՞ւմ համար եմ ինձ զրկել, կոպեկ-կոպեկ հավաքել։ Ինձնից հետո եսիմ ի՞նչ շունուգելի բաժին դառնա։
– Էդ ինչ սիրուն մատանի է,- առաջինը հարևանուհիս նկատեց, երբ չորացած հացերը լցնում էի աղբատարի մոտ դրված արկղը։ Սա այն հարևանուհիս է, որին չուզեցի սպանել ճիշտը ասելով։ Խաբեցի.
-Ա՜ ա՜… Նոյի թվի է։ Մեր հարսանիքին ամուսնուս ընկերներն էին բերել։
– Է՜, հարսանիք… դրա՞ նման բաներ եմ նվեր ստացել,- արհամարհանքով մատանուս նայեց ու հոգոց հանեց նա,- բայց էս տարիներին ծախեցի։
– Դա էլ է հաջողություն,- թև տվեցի ես,- որ ծայրահեղ պահերին մի բան ունենում ես ծախելու էդ վիճակից դուրս գալու համար։
– Էդ բրիլյա՞նտ է,- զարմացավ քույրս՝ աչքերից վիրավորանք ճառագելով,- չմեռար՝ բրիլյանտի տեր էլ դառար, էն էլ ե՞րբ՝ համաշխարհային ճգնաժամի տարում։
– Հասարակ քար է,- սրան էլ խաբեցի, թե չէ կմտածի՝ փող ուներ, բայց հարսանիքիս էժանանոց նվեր բերեց,- հիմա գիտե՞ս ինչ տեխնոլոգիաներ կան՝ «սատանի եղունգին» էլ սպիտակ փայլ կտան։ Ջրի գին եմ առել, երեք գրամ չկա։
– Ինչքան ես առել որ…հեչ գիտե՞մ՝ ոսկու գրամն ինչ արժե։
– Հիսուն դոլար,- ասում եմ։ Սա քիթը քշտում է, իբր՝ չհավատացի, բայց գլուխ չեմ դնում, ու ձևացնելով, թե գործ ունի՝ գնում է։
– Եթե մեկը մի քիչ փող պարտքով տար, կգնայի հետազոտման։ Դժվարը մինչև օգոստոս է, օգոստոսին մերոնք որ մեղրը քաշեն, կվերադարձնեմ,- ասում է տեգորս կինը ու նայում մատիս,- փորացավերից գիշերները չեմ քնում։ Երևի կանացիս է։
Սրան առհասարակ ճշմարտությունը հակացուցված է՝ այն տեսակն է, որն ուրիշի հաղթանակը համարում է սեփական պարտություն։ Գնալու է խեղճ ամուսնու միսն ուտի։
– Ես էլ էս մատանին հորաքրոջիցս ժառանգություն էի ստացել, ասեցի մի քանի օր դնեմ, հավեսս հանեմ, նոր ծախեմ։ Ձեռս կոպեկ չկա։ Կարո՞ղ է ուզես։
– Ո՜նց եմ նախանձում,- իրեն չզսպեց տեգորս կինը,- որ մարդիկ հարազատներից ինչ-որ բան են ստանում, թեկուզև մի գարշոկ, հա՛։ Իմ վրա ծնողներիս աշխատանքն էլ է հարամված։
– Ի՜նչ բախտավորներ կան,- իբր ուրիշի մասին է պատմում տալս,- էս չեղած տարում հարևանս վերարկու է առել,- ու համառորեն նայում է մատիս։
– Իմ ծանոթներից մեկը շատ էժան ծախում էր, առա,- սկսում եմ մեղավոր-մեղավոր արդարանալ,- փողը քիչ-քիչ տալու պայմանով։
– Ինչքա՞ն։
– Քսան դոլար։
– Քսան դոլարն էլ էսօրվա դրությամբ քիչ փող չի,- խայթում է։
Մտքումս ինձ մեղադրում եմ՝ սրանք ո՞վ են, որ հլա պիտի արդարանամ էլ։ Վերջին հաշվով՝ հո մարդ չեմ սպանել։
– Շատ է, թե քիչ՝ չգիտեմ- ասում եմ ինքնագոհ,- բայց ձեռնտու առուտուր եմ արել։
Ամուսնուս ընկերոջ կինը անմիջապես գովեց.
– Բա ի՞նչ, մարդ մի քիչ էլ էգոիստ պիտի լինի, ով ասեց, որ տուն մտածը պիտի էրեխեքի վրա ծախսվի։ Մենք էլ ենք մարդ, չէ՞։ Ինչքանո՞վ ես առել։
– Վաթսուն դոլար,- սրան էլ ապահովության համար խաբեցի. երբեք չես իմանա, թե ինչ կա դիմացինի սրտում։
– Տեղը հիշո՞ւմ ես։ Պիտի դասավորեմ՝ ինձ համար էլ առնենք։
– Նեղացողներ չլինեն,- ասաց շեֆս ու սա էլ մատիս նայեց, որովհետև էնքան նոր բան չէի ունեցել, էն էլ զարդ, որ ուզած-չուզած մտնում էր դիմացինի աչքը,- ընդունակություն ու տաղանդ հաշվի չեմ առնելու։ Ֆիզիկական ոչնչացման հարց է. ով քիչ թե շատ ապահովված է, առաջինը նրան եմ կրճատելու։
Ժողովից հետո մտա մոտը.
– Բիժու է,- ասացի մատանուս մասին,- չեք հավատում՝ գնանք տոնավաճառ, տեղը ցույց տամ, տեսեք՝ քառորդ դոլար արժե, էն է որ՝ պլպլում է։
Դուրս եկա ու զարմանում եմ. էս մի պստիկ մատանու համար հազար հոգու խաբեցի, բա միլիոնատերերը ո՞նց են անում, ով գիտի՝ իրենք իրենց էլ են խաբում։
Տրանսպորտում մի կին նայում է մատիս ու փսփսում կողքինի ականջին։
– Տես, մարդիկ կան՝ երբեք չեն մոռանում, որ կին են, զարդ են կրում։
– Ունեն՝ կրում են,- արձագանքում է մյուսը,- մեր օրերում ո՞վ ունի էդ հնարավորությունը։
Որ շատ չտանջվեն, խառնվում եմ խոսակցությանը.
– Ոսկեջրած արծաթ է։
– Հիմա արծաթն էժան է,- ասում է նրանցից մեկը,- ես արծաթե գդալներ հանձնեցի, գրամը հարյուր դրամով հաշվեցին։
– Չէ, սա մի քիչ թանկ է, աշխատանք կա վրան,- ասում եմ։
– Ինչքա՞ն։
– Մեկուկես դոլար,- ստում եմ ներքին բավականությամբ ու մտածում, որ սուտ ասելու մեջ էլ մազոխիզմի տարր կա. փաստորեն մարդ սրիկայություն անելիս էլ է հաճույք զգում։
Առավոտ շուտ շենքի լիազորը ակտիվ բնակիչների հետ ծեծում է դուռս.
– Պետությունը հո ձեր ստրուկը չէ՞, էդ դուք պիտի պահեք պետությունը, ոչ թե պետությունը ձեզ։ Ամեն բնակարան երեսուն դոլար պիտի տա։ Վերելակը պիտի նորոգվի։
– Ինքս մեծ հաճույքով, բայց փող չունեմ։
Նրանք չեն վիճում, խմբովին սուսուփուս նայում են ձեռքիս:
– Կարմիր պղինձ է, դրել եմ, որ ճնշումս կարգավորի,- ներսից ինձ ուտելով՝ արդարանում եմ:
– Պղինձը ճնշո՞ւմ է կարգավորում,- ասում է խմբի պառավներից մեկը, ձեռքս բռնած տնտղում մատանին,- լավն է, ես էլ կառնեմ։ Ճնշում էլ ունեմ։ Ի՞նչ արժե։
– Էժան՝ մեկ դոլար։
Պառավն էլի է նայում.
– Տեսքից չես ասի՝ էժանանոց է, տեղը կնկարագրե՞ս։- Ու ես սկսում եմ մի տեղ հորինել հենց մեր շուկայի մուտքի մոտ… Պառավը գայթակղված ու դողդողալով շոշափում է, իր չտեսնող աչքերը մատանուս վրա հիացական կկոցած, ու էս պատմության ողջ ընթացքում առաջին անգամ խղճի խայթ եմ զգում. բոլորն էլ էսպես աներևույթ են շարժվում դեպի դժոխք՝ ինչպես հարբեցողները՝ ամեն ինչ սկսվում է առաջին բաժակից։ Ահա՛, ահա՛ կյանքի անարդարությունը՝ Աստծո հորինած կյանքի համար ե՛ս պիտի դժոխք վաստակեմ։
Ամսվա վերջին գալիս է միակ ընկերուհիս.
– Պահո՜,- հիանում է իմ զարդով,- էս ինչ զարգանալ ես զարգացել։ Էսպիսի ճաշակ հեչ ես չունեմ։ Ոսկի է, չէ՞, ինչքանո՞վ ես առել…
Ուզում եմ հիշել մատանու գինը, բայց չի ստացվում, կմկմում եմ։
– Հը՞, գաղտնի՞ք է։
Ես դեռ հիշողությունս եմ փորփրում. Շիրակացու տարիքը հիշում եմ, Երկրորդ համաշխարհայինում կռված հայ գեներալների անունները, անգամ Մենդելեևի աղյուսակում ծծմբի կշիռն եմ հիշում, բայց էդ անտեր մատանու գինը՝ չէ։
Նա ինձ նայում է չռված աչքերով.
– Գողացե՞լ ես։
– Հո հիմար չե՞ս։
– Ինչի՞ որ… գիտես ի՜նչ ահավոր բան է կյանքը, գիտես՝ ո՜նց է փոխում մարդուն։
– Հա,- կատակում եմ,- դրա համար կարելի է բարոյական փոխհատուցում պահանջել երկնքից, բայց ես երբեք դա չեմ անի, որովհետև ճերմակ մի հրեշտակ սև սատանա դարձավ էդ պատճառով։
– Ասում ես, որ համոզես, իբր փողը տվել, առել ես։
– Հա։ Էդ փոքրիկ ոսկե օղը կյանքի դասավորությունը ինձ ավելի լավ հասկացրեց, քան աստվածաշնչյան բոլոր պատվիրանները միասին վերցրած։ Ի՜նչ ահավոր բան է ունևոր լինելը, ինչքան պիտի արդարանաս, որ Երկնավորը քեզ մի մատանի ավելի է տվել, ինչքան ճկուն պիտի լինես մարդկանց չարությունը շրջանցելու համար, ինչքան խոհեմ՝ նրանց նախանձից խուսափելու համար։ Եվ անընդհատ պիտի խաբես… որ դիմացինդ իրեն կյանքից վիրավորված չզգա ու վրեժը քեզնից չլուծի։
– Առանց կողմնակի զեղումների՝ ինչքանո՞վ։
– Քեզնից առաջ հազար հոգի հարցրել է ու ամեն մեկին մի գին եմ ասել։ Էնքան եմ խաբել, իսկական գինը մոռացել եմ։
Ու այստեղ հիշողությանս ծալքերից հանում եմ տատիս մոռացված ժառանգությունը՝ ցուցակ կազմելու տաղանդը, ինչը տատս փոխ էր առել բուն կյանքից։